W tej branży warto pracować

Nieustanny rozwój, duże budżety oraz rosnąca liczba wakatów to atrybuty branży… farmaceutycznej. Według prognoz Deloitte, w 2020 roku przychody sektora farmaceutycznego w skali globalnej mają sięgnąć 1,263 bln dolarów, czyli będą rosnąć średnio o 4,4 proc. rocznie. W Polsce branża ta jest uznawana za motor rozwoju gospodarki, o czym w ubiegłym roku informowało Ministerstwo Rozwoju, które zapowiedziało pomoc refundacyjną dla firm inwestujących w kraju i zatrudniających polskich naukowców. Obecnie szacuje się, że branża farmaceutyczna generuje ok. 1% polskiego PKB oraz zatrudnia ok. 100 tys. osób. A liczby te będą rosnąć. Dla osób dopiero wybierających swoją ścieżkę kariery czy też rozważających zmianę branży sektor ten na pewno wyda się ciekawy. Dlaczego warto w nim pracować i kto może znaleźć w nim pracę? Odpowiadają eksperci.

Miejsce rozwoju nowych technologii

Branża farmaceutyczna, zgodnie z klasyfikacją OECD, jest jednym z trzech najbardziej innowacyjnych sektorów gospodarki. Podczas gdy w całej Polsce przeznacza się zaledwie 1% wydatków na badania i rozwój, to branża farmaceutyczna może pochwalić się wynikiem 7%. Nakłady tych firm są przeznaczane na rozwój innowacyjności oraz doskonalenie i rozwój wiedzy pracowników. Zachodzące w otoczeniu zmiany – coraz większe wykorzystanie nowoczesnych technologii, zmiany w systemie ochrony zdrowia, czy rozwój innowacyjnych terapii – wymagają od firm większego dostosowania się do potrzeb rynku. W efekcie będziemy świadkami rozwijania się nowych obszarów działalności – pharma techów (łączących farmację i technologie celem ulepszenia dotychczasowych rozwiązań), genetyki czy immunoterapii w leczeniu nowotworów. Dodatkowo, rośnie eksport polskich leków, który w ubiegłym roku urósł 27 proc. r/r, co potwierdza innowacyjność i wysoką dochodowość polskiej branży farmaceutycznej.

Wysokie zarobki

Pod koniec ubiegłego roku zaskoczenie wywołała informacja, że Amazon, oferujący na rynku amerykańskim m.in. sprzęt medyczny, jest już na ostatnim etapie ustalenia strategii wejścia na rynek leków na receptę, który w USA jest wart ponad 500 miliardów dolarów. Zainteresowanie tego giganta tym rynkiem pokazuje, jak wielkie nadzieje są z nim wiązane. Również pod względem wynagrodzeń branża ta ma się czym pochwalić. Przykładowo w Niemczech branża farmaceutyczna, obok bankowej i samochodowej, jest najlepiej opłacaną – roczne wynagrodzenie sięga tu kwoty 69.337 euro (ok. 290 tys. zł). Jak sytuacja kształtuje się w naszym kraju?

– W Polsce kolejny rok z rzędu branża farmaceutyczna jest jedną z lepiej opłacanych. Trwający już od kilku lat stały rozwój tego obszaru powoduje rosnące zapotrzebowanie na fachowców z doświadczeniem oraz wykształceniem medycznym. Firmy są zmuszone rywalizować między sobą o ekspertów, co powoduje wzrost wynagrodzeń. W tym roku o 10-20% w stosunku do roku poprzedniego wzrosną wynagrodzenia pracowników z działów medycznych, R&D, marketingu oraz sprzedaży, a także e-commerce w branży farmaceutycznej – mówi Dorota Jankowska, Team Leader Life Sciences w HRK S.A.

Wynagrodzenia na przykładowych stanowiskach w branży farmaceutycznej (kwota brutto)
Medical Director 28 000 – 50 000
Medical Advisor 14 000 – 20 000
Medical Science Liaison 12 000 – 18 000
Sales Director 25 000 – 40 000
District Manager 12 000 – 16 000
Key Account Manager 10 000 – 15 000
Medical Representative 5 000 – 8 000
Marketing Manager 18 000 – 28 000
Product Manager 15 000 – 22 000
Brand Manager OTC 12 000 – 18 000
Pharmaceutical Representative 5 000 – 7 000
Pharmacovigilance Specialist 7 000 – 10 000
Market Access Specialist 6 000 – 12 000
Regulatory Affairs Specialist 6 000 – 11 000
R&D Manager 18 000 – 30 000

Kogo szuka polska pharma?

– Firmy farmaceutyczne, ze względu na produkty jakie oferują i dużą odpowiedzialność za zdrowie pacjentów, najczęściej poszukują fachowców z wykształceniem medycznym lub okołomedycznym (np. farmacja, biotechnologia lub pokrewne). Takie wykształcenie daje solidne podstawy ku dalszemu rozwojowi wiedzy, która jest niezbędna na praktycznie każdym stanowisku pracy w firmie farmaceutycznej. Skoro największym autorytetem dla lekarza jest inny lekarz to również osoby z obszaru marketingu czy sprzedaży muszą prezentować odpowiedni poziom wiedzy merytorycznej, nie wspominając już o pracownikach działów medycznych, którzy ściśle współpracują z lekarzami w codziennej pracy. Oczywiście, nie oznacza to, że bez odpowiedniego wykształcenia nie mamy szans na pracę w firmie farmaceutycznej. Dynamiczny rozwój tej branży wymusił elastyczność w tym zakresie i coraz częściej zdarza się firmom zatrudniać osoby z wykształceniem pokrewnym, które posiadają inne, kluczowe kompetencje – mówi Dorota Jankowska, Team Leader Life Sciences w HRK S.A.

Ekspertka dodaje, że bez dużego doświadczenia również można znaleźć pracę w tej branży. – Są jednak stanowiska m.in. przedstawiciel farmaceutyczny lub medyczny, gdzie firmy coraz częściej sięgają po kandydatów bez doświadczenia, ale posiadających predyspozycje do wykonywania tego zawodu. Stanowi to doskonałą okazję dla osób zainteresowanych pracą w tej branży do podjęcia pracy w sektorze farmaceutycznym – dodaje Dorota Jankowska.

Innym istotnym aspektem przy doborze kandydatów jest jego osobowość. – Bardzo duże znaczenie w procesie doboru pracowników w branży farmaceutycznej mają też osobowość kandydata oraz jego wysoka motywacja do podjęcia pracy. Inne ważne cechy to m.in. umiejętność pracy w zespole oraz pozytywne nastawienie do pracy – mówi ekspertka HRK S.A.

A może praca w marketingu?

415,5 mln zł to budżet jaki branża farmaceutyczna przeznaczyła w styczniu na reklamę w mediach tradycyjnych – poinformował Instytut Monitorowania Mediów. To obecnie branża ciesząca się największymi wydatkami na promocję, a tym samym bardziej otwarta na nowinki w marketingu. W kolejnych latach firmom z tego sektora będzie zależeć na zatrudnianiu specjalistów nie tylko z zakresu tradycyjnego marketingu, ale też z digital marketingu czy zastosowania nowych technologii. Już teraz triumf odnosi content marketing, ze względu na zamiłowanie Polaków do poszukiwania porad medycznych w sieci. Innym rozwojowym obszarem jest mobile marketing wraz z rozwojem wszelkiego rodzaju aplikacji umożliwiających m.in. notowanie wizyt u lekarza, czy pomagających cukrzykom przestrzegać codzienną dietę. Dodatkowo, przyszłość branża upatruje w wearable devices, gdzie narzędzie w postaci np. smart wagi pozwala, w połączeniu ze smartfonem, analizować wagę użytkownika – jej spadki oraz wzrosty. W obliczu rosnącego zapotrzebowania będą też rosnąć wymagania względem kandydatów.

– Firmy farmaceutyczne mimo dużej świadomości tego, że Internet stał się głównym źródłem informacji są nieco w tyle jeśli chodzi o wykorzystanie cyfrowych rozwiązań. Dlatego w ostatnim okresie widać wyraźny wzrost zainteresowania fachowcami w obszarze rozwiązań digitalowych. Poszukiwane są osoby, które posiadają już doświadczenie w tym obszarze i dobrze rozumieją potrzeby konsumenta. Główni odbiorcy jakimi są tutaj: konsument, pacjent oraz lekarz, oczekują od branży przygotowania i dopasowania do ich potrzeb cyfrowych aktywności, jakimi będzie przede wszystkim komunikacja online między nimi. W związku z tym, że pozostałe branże dużo wcześniej wdrożyły już takie rozwiązania firmy farmaceutyczne skłonne są sięgać po osoby, które wdrażały już z powodzeniem takie rozwiązania w innych branżach – komentuje mówi Dorota Jankowska, Team Leader Life Sciences w HRK S.A.

Powyższe przykłady to tylko wycinek tego, co obecnie daje branża farmaceutyczna. Dalszy jej rozwój jest nieunikniony – będą powstawać nowe miejsca pracy, jak i zawody, co skłania do śledzenia dalszych poczynań polskiej pharmy.

PR

 

Related Post