Polscy przedsiębiorcy mało efektywni przez wielozadaniowość. Co zrobić, aby w końcu odpocząć i nie być księgowym, HR-owcem, sprzedawcą i szefem w jednej osobie?

Zakładając własny biznes polski przedsiębiorca musi liczyć się z tym, że będzie musiał jednocześnie zajmować się, m.in. księgowością, kadrami, marketingiem czy sprzedażą. Skupiając się na różnych działaniach w tym samym momencie poświęca na nie o około 50 proc. więcej czasu. Przy takiej pracy popełnia się również o 40 proc. więcej błędów[1]. Co zrobić, żeby efektywnie realizować wszystkie zadania i znaleźć czas na odpoczynek? 

Im więcej, tym mniej

Badania pokazują, że Polacy są jednym z najbardziej zapracowanych narodów – na służbowych obowiązkach spędzają około 1900 godzin rocznie, często kosztem życia prywatnego. Dla porównania Czesi pracują około 1700 godz., Francuzi 1482 godz., a Holendrzy zaledwie 1419 godz.[2] Wraz ze wzrostem przepracowanego czasu, spada efektywność – ciągłe przeskakiwanie pomiędzy różnymi tematami odbywa się kosztem nawet 40 proc. czasu pracy każdego dnia[3]. Co ważne, równolegle podnosi się poziom stresu. Wysiłek wyczerpuje psychicznie oraz fizycznie, a przez nieustanne wydzielanie hormonów stresu prowadzi do powstawania długofalowych problemów ze zdrowiem.[4]

Umiejętne zarządzanie czasem

Przedsiębiorcy to ludzie, którzy są zapracowani i często wykonują kilkanaście czynności jednocześnie, lecz nie zawsze idzie to w parze z produktywnością.

– Zarządzając własnym biznesem poziom wielozadaniowości wzrasta kilkukrotnie. W konsekwencji odkładamy realny rozwój firmy na dalszy plan. Aby tego uniknąć warto skorzystać z narzędzi, które ułatwią prowadzenie firmy – komentuje Alexander Beresford, CMO Finiata.pl, technologicznej firmy oferującej mikrofaktoring dla przedsiębiorców.

Z pomocą przychodzą nowe technologie, dzięki którym planowanie czasu pracy jest łatwiejsze. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele narzędzi i aplikacji, które dają możliwość tworzenia planu i przypisania mu konkretnych kategorii czy ważności.

Prowadząc własną firmę przedsiębiorca musi dbać nie tylko o zarządzanie swoim czasem, ale również pracowników. Delegowanie obowiązków i dobra organizacja czasu pracy personelu daje pełną kontrolę nad bieżącymi sprawami oraz pozwala skupić się na aktualnych priorytetach.

Panuj nad budżetem

Czas przedsiębiorcy jest bezcenny. Manewrowanie pomiędzy zadaniami i budżetem stawia go przed szeregiem wyzwań, które mogą mieć wpływ na przyszłość firmy. Jednym z najważniejszych problemów są zatory finansowe. Z powodu natłoku zadań często brakuje czasu na dochodzenie swoich należności. W konsekwencji może to prowadzić do utraty  płynności finansowej, która jest głównym źródłem stresu samozatrudnionego. Przedsiębiorcy nie posiadają łatwego dostępu do stabilnej linii kapitałowej, którą mogą się wesprzeć w razie potrzeby. W celu uniknięcia takich sytuacji należy skupić się na dokładnym planowaniu budżetu, w czym mogą pomóc dostępne narzędzia gwarantujące bezpieczeństwo przedsiębiorstwa. 

– Prawie połowa polskich przedsiębiorców ma problemy z terminowym otrzymywaniem należności. Im szybsza jest reakcja na brak spłaty faktury, tym większe są szanse na sprawne odzyskanie pieniędzy – komentuje Alexander Beresford z Finiata.pl.

Poszukiwanie sposobów windykacji niezapłaconych faktur często pochłania pieniądze i cenny czas. Z pomocą przychodzą darmowe narzędzia, np. Generator wezwań do zapłaty. Wystarczy wejść na stronę https://www.finiata.pl/generator-wezwan-do-zaplaty i wpisać termin zapłaty faktury. W odpowiedzi przedsiębiorca otrzyma informację, co może zrobić  na konkretnym etapie przeterminowania faktury i jakie kroki prawne podjąć w celu odzyskania należności.

PR


[1] Atchley P.,‘You Can’t Multitask, So Stop Trying’, Harvard Business Review

[2] Raport OECD: Polacy pracują coraz dłużej

[3] American Psychological Association “Multitasking: Switching costs”

[4] Raport Human Power: Praca, moc, energia w polskich firmach

Related Post