Jak rozwijać biznes w czasach kryzysu? Podsumowanie Design Talk Business 2020

Za nami biznesowa część Gdynia Design Days, czyli Design talks Business. Była to doskonała okazja do czerpania z wiedzy i doświadczeń międzynarodowego grona ekspertów. W tym roku hasło festiwalowe „Uwaga” było pretekstem do poruszenia zagadnień dotyczących funkcjonowania firmy w czasie kryzysu. Jednakże to nie tylko pandemia stanowiła temat wykładów i warsztatów. Główną osią były zagadnienia związane z odpowiedzialnym projektowaniem oraz reagowanie na współczesne, globalne wyzwania.

Design talks Business Summit

„Jestem jedną z tych osób, które mówiły o zmianie przez wiele lat i w większości były to hipotezy. Teraz do zmiany dochodzi gwałtownie, nawet w tej chwili. To właśnie teraz podejmujemy decyzje, które zdeterminują to, jak będzie wyglądała ekonomia przyszłości.” – John Thackara

Design talks Business Summit to dwa dni wykładów i warsztatów pobudzających do działania koncentrujących się na działaniu w sytuacji kryzysowej. Uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się, jak prowadzić zrównoważony i odpowiedzialny biznes, a także jak tworzyć produkty, strategie oraz usługi. Ponadto podczas wykładów mogliśmy bliżej przyjrzeć się jak eksperci wdrażają procesowe podejście do innowacji prezentując etapy od koncepcji do uzyskania końcowego rezultatu.

Ta wyjątkowa edycja Design talks Business Summit została poprowadzona przez Päivi Tahkokallio, zajmującą się od lat strategicznym i inkluzywnym designem, prezes BEDA (The Bureau of European Design Association) – organizacji zrzeszającej instytucje wspierające design w Europie.

Pierwszy dzień został zainaugurowany wykładem Leyli Acaroglu Cyrkularne projektowanie systemowe. „Jestem ogromną fanką tej myśli, że jeżeli chcemy zobaczyć lepszą przyszłość, musimy ją zaprojektować – to rodzaj esencji wszystkiego, co robię.” – mówiła podczas wykładu.Dyskusję zdominował temat wpływu pandemii na ekonomię cyrkularną. Duże emocje wzbudziła także rozmowa z przedstawicielem marki Patagonia, prekursorem zrównoważonej produkcji odzieży z innowacyjnym modelem biznesowym – Yannickiem Meijersem. Uczestników interesowało przede wszystkim to, jak kreować markę odpowiedzialną ekologicznie i społecznie. Padały także pytania o to, jak odróżnić firmę stosującą greenwashing (z ang. ekościema) od tej faktycznie zaangażowanej.

Podczas warsztatów uczestnicy mieli okazję wypróbować nabytą wiedzę i umiejętności. Doskonałym przykładem były warsztaty, które poprowadził Onat Vural – poświęcone organizacji pracy w przestrzeni wirtualnej, co stanowi niezwykle aktualny temat. Pandemia zmusiła wiele firm do przejścia w system pracy zdalnej. To ogromne wyzwanie, szczególnie dla zespołów projektowych.

Dużym zainteresowaniem cieszyły się wykłady oraz warsztaty z bloku Polskie Podwórko, poświęcone analizie sytuacji rodzimego rynku. Była to doskonała okazja do zastanowienia się nad zadaniami, wyzwaniami oraz rozwiązaniami, jakie można wdrożyć w polskim biznesie. Blok Polskie Podwórko został otwarty przez wykład Dominiki Zielińskiej, dotyczący zakwestionowania dotychczasowych schematów pracy. Był to idealny pretekst do refleksji nad wpływem pandemii na styl pracy.

Dzień drugi Design talks Business to przede wszystkim dyskusja na temat zmian – zmian odpowiadających na współczesne wyzwania ekonomiczne, w reakcji na kryzys klimatyczny, a także zmian jako odpowiedzi na wyzwania społeczne. Jak je przeprowadzać w swoim biznesie, aby miały realny wpływ na rzeczywistość? Na te pytania odpowiadał w swoim wykładzie Roland Harwood. Poruszał w nim kwestie dotyczące relacji biznesu ze społecznością oraz aktywizmu w biznesie. Mieliśmy okazję dowiedzieć się, jaka jest rola społeczności w funkcjonowaniu firmy, jak taką społeczność budować i jak czerpać z jej potencjału.

Design talks Business Summit 2020 obejmowało 12 wykładów i 13 warsztatów, przygotowanych przez eksperckie grono z Polski i świata. Wykłady streamowane na YouTube oglądało kilkaset osób, a w komentarzach pod każdym z nich żywo dyskutowano, co świadczy o zaangażowaniu użytkowników.

Na samej platformie GDD zameldowało się blisko 2000 osób, łączyliście się z nami z każdego zakątka świata – oczywiście Polski, ale też: Niemiec, Argentyny, Czech, Francji, Węgier, Finlandii, Ukrainy, Włoch, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Słowacji, Hiszpanii, Belgii, Irlandii, Rosji, Peru, Portugalii, USA, Danii, Meksyku, Luksemburga, Holandii, Austrii oraz Republiki Południowej Afryki. Nasi prelegenci pochodzili natomiast, poza Polską, z takich państw, jak: Peru, Turcja, Niemcy, Wielka Brytania, Holandia, Finlandia oraz Australia.

PR

Related Post